Media berichten van te water raking, (bijna) verdrinking en onderkoeling van JULI 2019

JULI 2019

Maandag 22 juli

Warme dagen zorgen voor meer verdrinkingen

Twee Poolse zwemmers verdronken bij Wassenaarse Slag bij Wassenaar

Duitser verdronken bij Zuiderstrand Scheveningen

Dode vrouw aangetroffen in water Dijkweg

65-jarige Leidenaar verdronken tijdens excursie in Maleisische grot

25-jarige Lierenaar verdronken door scooter ongeval

Woensdag 9 juli

37-jarige man verdronken bij auto te water in Hollandsch Diep

Zondag 7 juli

Vermiste 18-jarige Loes botste met fiets tegen boom en is daarna verdronken

Maandag 1 juli

46-jarige man verdronken in Oosterschelde

Maandag 22 juli

Warme dagen zorgen voor meer verdrinkingen

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft becijfert dat er in 2018 112 Nederlanders zijn verdronken, dat zijn er 27 meer dan in 2017. Van de 112 mensen die verdronken waren er 98 ouder dan 20 jaar, 6 tieners en 8 kinderen jonger dan 10 jaar. Er verdronken meer mannen (89) dan vrouwen (23). Het gaat om mensen die verdronken als gevolg van een ongeluk (accidentele verdrinking). Cijfers door zelfdoding zijn niet meegenomen.

Hierbij komen nog 26 niet Nederlanders, die in 2018 op bezoek waren in Nederland. Het merendeel was afkomstig uit Duitsland. Polen en mensen met een niet-westerse achtergrond vinden relatief vaak de dood door verdrinking. Er is in 2018 voor het eerst weer een stijging van meer dan 30% te zien. Dat is toe te schrijven aan de warme zomer waardoor mensen meer verkoeling aan de waterkant zoeken.

Het aantal verdrinkingen bij kinderen jonger dan 10 jaar bleef hetzelfde met 8. Het aantal verdrinkingen onder tieners is afgenomen van 9 naar 6. De toename van 30 verdrinkingsdoden meer in 2018 doet zich voor in alle onderscheiden leeftijdsgroepen vanaf 20 jaar. In 2018 verdronken 26 buitenlanders in Nederland, de helft afkomstig uit Duitsland en in 30% van de gevallen om Polen.

Twee Poolse zwemmers verdronken bij Wassenaarse Slag bij Wassenaar

Wassenaar – Zondagavond rond 18.50 uur raakten in de zee bij de Wassenaarse  Slag twee Poolse mannen in de problemen. De kustwacht kreeg melding dat een van de zwemmers op het strand gereanimeerd werd en de tweede drenkeling nog altijd vermist werd.

Hierop zijn overige hulpdiensten gealarmeerd als KNRM, reddingsbrigade en de NHV SAR helikopter van de Maasvlakte om mee te zoeken. Twee traumahelikopters kwamen ter plaatse om de reddingsbrigade bij te staan. De tweede man is door een reddingboot uit het water gehaald. Ook deze heeft men nog getracht te reanimeren. Voor beide Poolse mannen van 31 en 23 jaar kwam de redding echter te laat.

Duitser verdronken bij Zuiderstrand Scheveningen

DEN HAAG – Zondagavond rond 18.30 uur is bij het Zuiderstrand op Scheveningen een 40-jarige Duitser verdronken. Ter plaatse aanwezige zwemmers hebben de Duitser uit het water gehaald en met reanimatie gestart.

Binnen enkele minuten waren hulpdiensten als reddingsbrigade, KNRM en politie ter plaatse. Voor de hulpverlening werd ook een traumahelikopter ingevlogen. Drie kwartier later werd de hulpverlening beëindigd, helaas bleek de man verdronken.

Dode vrouw aangetroffen in water Dijkweg

Honselersdijk – Zondagochtend is bij de Dijkweg in Honselersdijk een dode vrouw in het water aangetroffen door een voorbijganger. De politie heeft forensisch onderzoek gedaan. Het onderzoek vond plaats achter schermen. Rond 15.00 uur was het onderzoek afgerond. Er bleek geen sprake te zijn van een misdrijf.

65-jarige Leidenaar verdronken tijdens excursie in Maleisische grot

Een 65-jarige man uit Leiden is vrijdagmiddag In Maleisië verdronken toen een  rivier in de grot waarin hij zich bevond, plotseling overstroomde. De 20-jarige gids die hem begeleide in de grot wordt nog vermist.

Het lichaam van de Nederlander werd zaterdagochtend plaatselijke tijd gevonden Het ongeluk vond plaats in het Gunung Mulu National Park. Het park staat vooral bekend om haar grotten en kalksteenrotsen. Een speciaal reddingsteam zoekt onder meer met touwen en helikopters naar de gids in en rondom de grot.

25-jarige Lierenaar verdronken door scooter ongeval

De Lier -  Bij een eenzijdig ongeluk zaterdagochtend in De Lier is een 25-jarige man verdronken. De scooterrijder raakte vermoedelijk een boom en belandde vervolgens in een sloot naast de Zijtwende.

De bestuurder van een bedrijfsbusje reed rond 06.30 uur naar zijn werk aan de Zijtwende en zag iets in het water liggen. De man vertrouwde het niet en nam poolshoogte, toen hij merkte wat er was gebeurt heeft hij direct 112 gebeld. Reanimatie mocht niet meer baten, de man was reeds verdronken. De dienst Verkeers Ongevallen analyse tracht de ongevaloorzaak te achterhalen.

Woensdag 9 juli

37-jarige man verdronken bij auto te water in Hollandsch Diep

MOERDIJK – Woensdagochtend rond 04.00 uur zagen vissers in het water aan de Zwaluwsedijk nabij de Moerdijkbrug (A16) een auto in het water liggen. Hulpdiensten kwamen met veel materieel ter plaatse. Rond o5.30 uur was er één persoon gevonden, de 37-jarige automobilist heeft het niet overleefd.

Hulpdiensten waren massaal aanwezig. Naast de KNRM zijn de brandweer, politie, ambulancedienst, traumahelikopter, Rijkswaterstaat en een politiehelikopter ter plaatse. Rijkswaterstaat en de KBW 1910 maken zoekslagen op het water. De politiehelikopter probeerde vanuit de lucht de situatie goed in beeld te krijgen en de brandweerduikers zochten rond de te water geraakte auto. De 37-jarige bestuurder werd rond 05.30 dood aangetroffen in zijn auto.

Zondag 7 juli

Vermiste 18-jarige Loes botste met fiets tegen boom en is daarna verdronken

Epe – De18-jarige Loes uit Epe is verdronken nadat ze met haar elektrische fiets een boom heeft geraakt en daarbij te water is geraakt. Vermoedelijk is Loes door de val al buiten bewustzijn geraakt. Een voorbijganger zag haar lichaam gistermiddag drijven bij de Middendijk en waarschuwde hulpdiensten.

Vrijdagavond had Loes een feestje van vrienden in Oene. Rond 04.00 uur zou ze daar alleen vertrokken op een elektrische fiets richting Vaassen. Loes was voor het laatst gezien in de buurt van de Deventerweg en de Vloeddijk in Oene. Omdat Loes zaterdagmiddag niet op haar werk verscheen, gingen alle alarmbellen rinkelen. Na de vermissing werd een grootscheepse zoekactie in de omgeving van Oene gehouden, met een helikopter, bootjes en fietsend. Uit onderzoek kwam naar voren dat het een noodlottig ongeval is geweest.

Maandag 1 juli

46-jarige man verdronken in Oosterschelde

SCHERPENISSE – Maandagmiddag rond 16.50 uur kwam er een melding bij 112 dat er een 46-jarige zwemmer werd vermist in de Oosterschelde bij de Gorishoeksedijk. Volgens getuigen ging de man kopje onder en kwam niet meer boven.

Hulpdiensten kwamen direct in actie, KNRM, NHV SAR helikopter en brandweer gingen op zoek naar de drenkeling. Om ongeveer 18.00 uur is de man gevonden. Men heeft de man nog trachten te reanimeren, helaas heeft dit niet meer mogen helpen. Het slachtoffer was afkomstig uit Breda.