Media berichten van te water raking, (bijna) verdrinking en onderkoeling van JUlI 2018

JUlI  2018

55-jarige jetskiėr uit Sittard dodelijk verongelukt

Dinsdag 17 juli

4-jarig meisje in sloot Waddinxveen verdronken

Waddinxveen – Dinsdagavond rond 19.15 uur is een 4-jarig Syrische meisje verdronken. Een buurtbewoner heeft het kind uit het water gehaald door een noodkreet van de vader. Grootse hulpverlening mocht niet meer helpen, het meisje was al overleden.

De Syrische Lilian Almousa is zonder dat iemand het heeft gezien in de sloot achter de flatwoningen aan de Vondellaan gevallen. Ze was met haar zusje en beide broertjes in een speeltuintje vlakbij huis aan het spelen toen ze naar haar vader riep dat ze alvast naar huis ging. Daar is niet aangekomen en haar broer heeft haar zien liggen en sloeg alarm.

24-jarige student verdronken bij de Bogortuin op Java-eiland

AMSTERDAM – Rond 18.30 uur is een man vanaf een steiger het water in is gesprongen om te gaan zwemmen. Getuigen zagen de man springen maar niet meer boven komen.

Brandweerduikers hadden de man 20 minuten na arriveren gevonden en aan wal gebracht. Hier werd gelijk een reanimatiepoging gedaan. Helaas zag het er slecht uit voor de drenkeling. De man was met een groep van 10 personen aan het recreėren en zwemmen. Het slachtoffer is een 24-jarige student uit Ecuador. Hij was in Nederland vanwege een uitwisselingsproject.

Man verdronken in Franeker

Maandagmiddag is in het water van het Van Harinxmakanaal in Franeker het lichaam van een man gevonden. Het lichaam van de man werd aan de Prins Hendrikkade bij het bedrijf Levo geborgen. De identiteit van de man is niet vrijgegeven. Volgens de politie is de man per ongeluk te water geraakt.

Vrouw verdronken en maandag gevonden in strandbad Nuenen

Duikers hebben maandag omstreeks 16.00 uur het levenloze lichaam van de vermiste vrouw gevonden in het Laco Strandbad in Nuenen. Het gaat om een 49-jarige vrouw uit Eindhoven, die ervaring had als zwemster en snorkelaarster..

Vrouw verdronken in strandbad Nuenen

NUENEN – Zondagavond rond 18.20 uur is in het Strandbad aan de Enodedreef in Nuenen een vrouw verdronken.De vrouw was in het water aan het snorkelen en had een loodgordel om. Regelmatig meldde ze zich bij haar familie,  nadat zij enige tijd niets van haar gezien hadden, werden hulpdiensten ingeschakeld.

Er is de hele avond tevergeefs naar de vrouw gezocht, men gaat er van uit dat zij verdronken is. Maandag gaat de zoektocht met duikers verder, het water heeft daar een diepte tot wel 20 meter. Tevens is het af te zoeken gebied erg groot.

59-jarige zwemmer verdronken bij stadsstrand Amsterdam

AMSTERDAM - Een 59-jarige zwemmer is zondag rond 16.00 uur verdronken in het IJmeer in Amsterdam. De man ging zwemmen, maar keerde niet terug op strand Blijburg, waar hij zijn eigendommen had achtergelaten.

Rond 21.00 uur is het lichaam van de man gevonden. Aan de grootse zoekactie deden politie, de kustwacht, KNRM en een SAR helikopter mee. Na een uur zoeken troffen reddingswerkers het lichaam van de man aan in het water nabij Strand Blijburg.

4-jarig jongetje verdronken in de Toolenburgerplas

HOOFDDORP - Een vierjarig jongetje is vanmiddag verdronken in de Toolenburgerplas in Hoofddorp gehaald. Een recreant voelde wat aan zijn voeten en trof de jonge drenkeling op de bodem van de recreatieplas aan en sloeg alarm,

Het jongetje werd na de groots opgezette reanimatie met spoed in zeer kritieke toestand naar het ziekenhuis gebracht. Men weet niet hoe lang de jongen onder water zonder zuurstof heeft gelegen. In het ziekenhuis zal nog een ultieme poging worden gedaan om zijn leven te reden. Helaas heeft alle hulp niet meer kunnen helpen.

Zaterdag 14 juli

42-jarige man uit Slowakije verdronken in Boschmolenplas

Zaterdagavond rond 22.30 uur is de vermiste zwemmer door een zoekteam van de politie aangetroffen. De 42-jarige man uit Slowakije bleek verdronken.

De zwemmer is even na 15.00 uur kopje onder gegaan en niet meer boven water gekomen. Dat gebeurde in een stuk van de plas waar niet gezwommen mag worden. De brandweer is met drie duikteams en boten met sonarapparatuur op zoek gegaan naar de drenkeling.

Omdat het een zeer groot zoekgebied is, was het van belang nauwkeurig het zoekgebied te bepalen, wat uiteindelijk lukte door een getuige verklaring. Hierna kon worden begonnen met de dregactie. Tegen 22:30 uur werd het levenloze lichaam werd door Dregteam SOAD met de dreg aangetroffen en geborgen.

Donderdag 12 juli

19-jarige jongen verdronken in IJssel bij Kampen

Kampen - Donderdagmiddag is een 19-jarige asielzoeker uit Dronten verdronken in de IJssel. De jongen was met een groepje aan het zwemmen toen hij op 20 meter van de kant kopje onder ging en niet meer bovenkwam.

Hierna werd een grote zoektocht op touw gezet waarbij meerdere hulpdiensten werden ingezet. Aan het eind van de middag werd het Landelijk Team Onderwater Zoekingen en Dregteam SOAD opgeroepen om te helpen. Rond 19.15 uur werd met de dreg het stoffelijk overschot aangetroffen en geborgen.

Vrijdag 6 juli

Lichaam vermiste 20-jarige man gevonden in zwemplas

Oldenzaal - Vrijdagavond is het lichaam gevonden in de recreatieplas Het Hulsbeek. Politie en brandweer hebben gezamenlijk gezocht, ook met duikers. Vrijdagavond is het dode lichaam van de 20-jarige man door duikers boven water gehaald en kwam er een eind aan de zoektocht.

Man verdronken in jachthaven Wessem

Wessem - woensdagavond is rond 18:30 uur een man verdronken in de jachthaven van Wessem. Reanimatie mocht niet meer baten. Hulpdiensten kwamen massaal naar de jachthaven. De drenkeling is door brandweerlieden uit het water gehaald waarna men direct begon met reanimeren. Medische hulp kwam echter te laat.

27-jarige Syrische drenkeling dood gevonden

BEUSICHEM - In recreatieplas De Meent  in het Beusichem is het lichaam gevonden van een 27-jarige Syrische man uit Culemborg die sinds zondag vermist was.

Zondag was het slachtoffer gaan zwemmen in recreatieplas De Meent. Zijn familie sloeg alarm toen hij te lang wegbleef. Eerder heeft een duikteam van politie, een helikopter en een sonarboot gezocht naar de man, zonder resultaat.

Persoon te water geraakt en verdronken bij Stein

Stein - Maandagochtend rond 09.00 uur meldden ooggetuigen dat er een persoon te water is geraakt in het Julianakanaal bij Stein. Brandweerduikers werden opgeroepen om te zoeken, ook een politiehelikopter werd ingezet. Het scheepvaartverkeer werd vanwege de actie stilgelegd.

Het zoeken bleek vruchteloos waarop het LandelijkTeamOnderwaterZoekingen (LTOZ) en Dregteam SOAD uit Urk werd ingezet. Het lichaam werd om 16.30 uur geborgen door vrijwilligers van de SOAD nadat het met de dreg werd aangetroffen. De identiteit van de drenkeling is niet bekend gemaakt.

Persoon verdronken langs de van de Heimanswetering

ALPHEN AAN DEN RIJN – Op aanwijzing van een voorbijganger heeft de brandweer met een duikteam gezocht naar een te water geraakt persoon aan de Van Oordtkade. Toen de brandweer de persoon had gevonden is men direct gaan reanimeren, helaas zonder resultaat.

4-jarig Nederlands jongetje verdronken in zwembad Ibiza

SAN ANTONIO - Een 4-jarig Nederlands jongetje is zondagmiddag verdronken in een hotelzwembad op Ibiza. De lifeguard van de zwembaden zag de kleuter rond 14.30 uur op de bodem van een van de zwembaden liggen, heeft hem direct op de kant gebracht en is met reanimatie gestart. Gearriveerde hulpverleners constateerden na 3 kwartier reanimeren dat de kleuter was verdronken.

Het ongeval speelde zich af bij hotel Marble Stella Maris in San Antonio. Het kind was aan de aandacht van zijn familie zijn ontsnapt. Het kind was met meerdere familieleden op vakantie op het Spaanse eiland. De Spaanse politie is een onderzoek gestart en probeert te achterhalen hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren.

55-jarige jetskiėr uit Sittard dodelijk verongelukt

Sittard - Een 55-jarige man uit Sittard is zondagavond verongelukt op een kanaal in het Belgische Briegden bij Lanaken. Het slachtoffer viel in een scherpe bocht van zijn jetski. Een vriend die het ongeluk zag gebeuren zwom naar hem toe en bracht hem naar de kant. Hulpdiensten hebben de man tevergeefs proberen te reanimeren. De 55-jarige jetskiėr uit Sittard overleed ter plaatse.

Het verbindingskanaal en het stukje Zuid-Willemsvaart is populair bij jetskiėrs. De twee mannen waren de laatste dagen al meerdere keren op het kanaal gezien. De man maakte op hoge snelheid een scherpe bocht waardoor hij met grote kracht tegen het water werd gesmeten. Dit is de man fataal geworden.