HOME-PAGE

ZWEMBAD

THUIS

STRAND

VERDRINKING

WATERSPORT

AUTO TE WATER

LINKS

MEDIA BERICHTEN

 

 

WATERSPORT

Ook bij watersport kan preventie veel

(verdrinking)leed kan voorkomen

Opmerkelijke berichten in de watersport

 

 


Met name de watersporter mag het gevaar van onderkoeling niet onderschatten. Rekening houdend met alle ons ter dienst staande tabellen, kan men zelf bekijken of men in de gevarenzone zit. In water koelt men 20x sneller af dan in lucht. Zorg dus voor voldoende beschermende kleding

Voor een complete lijn kleding en reddingvesten voor

watersport en off-shore, bezoek o.a de site van

 


Dit is best leuk, vaak zijn het jonge kinderen die op de punt zitten.

Er hoeft maar iets fout te gaan en je gaat er letterlijk onderdoor tot de schroef


De watersport is bij uitstek de sport voor uitgebreide preventie. Natuurlijk U weet dat er goede kleding kleding te koop is, die je onderkoeling uitstellen. Ernstvuurwerk, zoals parachute-kogels, handtakelfakkels en rooksignalen hebben al menigeen het leven gered.  Ook (kite)surfers

De surfer, of het nu met kite, board of zeil is, moet rekening houden dat de wind niet alleen kan toenemen, maar ook onverwacht afzwakken. Bent U overgeleverd aan de stroming van het water, overschat je uithoudingsvermogen niet en gebruik Uw ernstvuurwerk, dit is van levensbelang.


Zeewater temperatuur Gevoels temperatuut Warmte afgifte Neutraal temperatuur Circulatie verandering

Bent U serieus met Uw veiligheid bezig, bezoek dan ook de pagina's van de Koninklijke Nederlands Redding Maatschappij. Hier ontzettend veel informatie over preventie en voorbereiding. Klik op zeevast, en een nieuw scherm opent. In het linkermenu kunt U dan een onderwerp kiezen.


Deze man maakt het bont, hoge snelheid,

onstabiel staan op een snel schip, jonge kinderen en geen dodemans-bandje om.

Vaak gaat dit goed, soms haal je er de krant mee


Als watersporter mag je je kinderen,

zeker als ze nog niet kunnen zwemmen

beter beschermen als met een paar zwembad vleugels

 

 

 

woensdag  23 augustus 2006

Engelse zeilers op Sneekermeer onder vrachtschip

SNEEK -  Een Engels gezin beleefde gistermiddag angstige momenten op het Sneekermeer, toen hun zeilschip plotseling stuurloos in de drukke vaargeul van het Prinses Margrietkanaal rondjes draaide. Het vanuit Terherne opstomende vrachtschip Tycho kon de polyester boot niet meer ontwijken en nam het op ‘sleeptouw' aan het anker, waaraan het zeiltuig bleef hangen.

De schepelingen  - een 42-jarige man uit Bristol, diens 1 jaar oudere vrouw, drie minderjarige kinderen en een Poolse au pair - kwamen met de schrik vrij. ,,Fantastisch gehandeld", zegt een woordvoerder van de Sneker waterpolitie over het reddingswerk van vrachtschipper Wietze Kroes uit Zwolle. Diens vrouw hing een ladder buitenboord en ving het gezin op. Ondertussen was Kroes langzaam gaan varen. Bij het Starteiland slaagde de schipper erin zijn aak met het gehavende zeilschip ernaast af te meren, zonder de huurboot te pletten.

 De waterpolitie ontfermde zich vervolgens over het gezin en sleepte hun gehavende boot naar jachtwerf Brandsma in Sneek. Het huurjacht liep forse schade op: er is een hap uit het gangboord en de romp is twintig centimeter boven de waterlijn gescheurd. De waterpolitie onderzoekt nog de toedracht van het ongeval.

 

maandag  21 augustus 2006

Mislukte vaardemonstratie politie zorgt voor levensgevaarlijke situaties

Op zaterdag 19 augustus 2006 omstreeks 15:45 uur deden de reddingboten Prinses Margriet en Willemtje mee aan een demonstratie tijdens de Vestingdagen bij Hellevoetsluis. Ook de Brandweer, politie en de Reddingsbrigade Hellevoetsluis deden hieraan mee. In een van deze demonstraties achtervolgde de politie een motorboot met twee opvarenden aan boord.

Tijdens deze achtervolging maakte het bootje enkele rare manouvers waarbij de twee opvarenden over boord vielen. Dit was niet gepland en hoorde dus niet bij de demonstratie. Het onbemande bootje ging met een behoorlijke snelheid rondjes varen waarbij het vlak langs de in het water liggende mensen voer, die heel hard moesten wegzwemmen om niet overvaren te worden. De Prinses Margriet ging naar de in het water gevallen bemanning.

De schipper moest constateren dat er maar een mogelijkheid was om het bootje te stoppen. Er recht op invaren. Dit voor de veiligheid van de mensen in het water en op de kant. Twee bemanningsleden sprongen over en legden het bootje stil. De beide opvarenden waren inmiddels door de politie uit het water gehaald. Het bootje liep bij de aanvaring aanzienlijke schade op terwijl de Prinses Margriet alleen lakschade opliep.

 

vrijdag 14  april  2006

Wind neemt surfer 68 kilometer mee

Een 24-jarige Brit wilde slechts even een lekker stukje gaan windsurfen. De tocht werd echter een stuk langer dan de bedoeling was. De wind voerde de man 68 kilometer mee.

De surfer ging het water op voor de kust van Zuid-Wales. De wind voerde de man drie uur lang mee over het drukke Bristolkanaal. "Ik surfte iets verder van de kust af dan normaal. Al snel kreeg ik door dat iets niet helemaal in orde was, toen gebouwen aan de kust nog maar kleine stipjes waren. Vlak daarna passeerde ik een vrachtschip", aldus de man. Uiteindelijk wist hij uitgeput en doorweekt in het Engelse Lynton aan land te komen.

In Lynton werd de man opgevangen door plaatselijke bewoners en kreeg hij een biertje in de kroeg om bij te komen. De man hoefde niet terug te surfen. Zijn vrouw kwam hem uiteindelijk ophalen. Ze moest hiervoor wel 450 kilometer afleggen.

Bij watersport op binnenwateren komen verdrinkingen vaak voort uit ongelukkige omstandigheden

Bij watersport op ruime wateren en op zee verdrinken relatief weinig mensen



Wie de watersport beoefend zal weten dat verdrinken niet denkbeeldig is. Uiteraard wapenen de watersporters zich hiertegen door middel van goede waterwerende kleding. Tevens moet deze kleding kunnen ventileren en het lichaam warm houden. Ook een reddingvest gebruiken watersporters steeds meer.

Als men aan deze voorwaarden voldoet heeft men het grootste risico op verdrinking weten uit te sluiten. Nu alleen nog zorgen dat je bij een te waterraking weer snel uit het water komt. Is men niet binnen 5 minuten uit het water dan begint men te onderkoelen (ook zomers). De onderkoeling gaat door. Totdat men de controle verliest over de lichaamsfuncties. Nu kan men wel verdrinken, weliswaar voortgekomen uit onderkoeling.